Antallet af kristne stiger markant mere i Afrika end på noget andet kontinent. I så høj grad, at Afrika inden for de næste ti år kan blive det kontinent, der huser flest kristne. Den kristne trosretning Born Again Christians har sat sig for at bidrage til udviklingen ved at ”frelse” en milliard mennesker inden 2050. 

Af Charlotte Holm Pedersen og Anne Lærke Koefoed (foto)

”Jesus er nummer et. Satan er et stort nul!”

Tyve kvinder svajer i takt fra side til side. Igen og igen skråler de ”nummer et.” Publikum bevæger sig med koret, mens deres arme peger direkte mod himlen. Bag scenen er solen ved at samle sine gyldne farver i horisonten.

”Kan I synge halleluja,” gjalder gospelkorets forsanger.

Publikum svarer prompte og højlydt.

Africa Harvest Mission (Afrika Høst Mission) står bag dagens arrangement her i Ugandas hovedstad Kampala. Et arrangement, der gentages hver aften i hele marts. Formålet er at ”høste sjæle” til Born Again Christians – en gren af kristendommen, der sikrer et nyt medlem tilgivelse fra alle tidligere synder. Efter genfødslen skal man leve et liv i overensstemmelse med biblen. Antallet af gæster denne torsdag aften nærmer sig 500, og arrangørerne bag konstaterer, at det tal nås hver eneste aften. Og at det vil vokse yderligere i weekenden.

”I dag er en god dag. I skal være klar. Klar til at opleve Guds storhed. Løft jeres arme, hvis I er her for at blive frelst!”

Ordene kommer fra pastor Steven Sebyala – manden bag Africa Harvest Mission. Han satser på at kunne omvende intet mindre end en milliard mennesker inden 2050 ved hjælp af korstog i hele Afrika.

Ved talestrømmens slutning løfter næsten alle i publikum en knytnæve i vejret.

”Jeg er her for Gud,” fortæller 25-årige John Mukisa.

Han er mødt op med to kammerater. Hver gang musikken sætter i gang, breder de deres arme ud, mens kroppene finder rytmen.

”Vi er allerede blevet frelst,” konstaterer han.

Den italienske religionssociolog Massimo Introvigne fra Center for Studies on New Religions (Cesnur) i Torino offentliggjorde sidste år et studie på en konference i Marokko, der fastslår, at antallet af kristne i Afrika nu overgår antallet af muslimer. Hans studie viste også, at Afrika er et af de eneste steder i verden, hvor kristendommen vokser støt. I 1900 var to procent af verdens kristne at finde i Afrika – det tal er nu vokset til tyve procent. Sociologen anslår, at Afrika i løbet af de næste ti år kan blive det kontinent, der huser flest kristne.

”Denne data er stadig ikke bredt kendt, men de har en gennemgribende historisk, kulturel og politisk betydning. Der er nu flere praktiserende kristne i Afrika end i Europa. På sigt vil det ikke kun ændre Afrika, men også kristendommen,” har Massimo Introvigne udtalt til Vatican Insider.

Ungdommen søger mod kristendommen 

”Arbejdsløshed er Ugandas største problem lige nu. Derfor har folk brug for noget at samles om. Det giver vi dem. Folk føler sig mere trygge, når de har deres tro,” fortæller 60-årige Eric Lubega, en af arrangørerne bag korstoget.

”Flere og flere unge fra landsiden drager mod Kampala for at søge arbejde. De kender ingen i byen, og derfor kan et event som dette hjælpe dem i deres søgen efter venner og job,” uddyber han.

Han mener, at kirkerne gør en stor indsats for at mobilisere ungdommen. En betragtning, som den 42-årig præst Herbert Buyondo er enig i. Han er tilknyttet en af hovedstadens Born Again-kirker.

”Den afrikanske tilgang til kristendom er bedre end den europæiske. Den europæiske er kedelig. Den viser ikke det virkelige liv. Her danser og synger folk i kirken,” forklarer han.

Han mener, at en vigtig forklaring på, hvorfor kristendommen vokser i Afrika, er, at kirkerne leverer underholdning. En underholdning, som alle har adgang og råd til. Rig som fattig.

På scenen har endnu et gospelkor indfundet sig. Publikum står i en halvcirkel om scenen. Bag publikum står et sekundært publikum. De skiller sig ud fra mængden på grund af deres id-kort, der hænger i gule snore om halsen på dem. ”Greater Kampala Crusade” bekendtgør kortene, som der i alt er omtrent 70 af.

Deres funktion er simpel. De skal rekruttere så mange til den kristne tro som muligt.

”Vi er her for at åbne folks øjne og vise dem, at her er sandheden,” fortæller Beatrice Kooyo, en af de frivillige, der hjælper med rekrutteringen.

I sin taske har hun fem små hæfter, som hun er klar til at dele ud. Hæfterne beskriver, hvad det vil sige at være en genfødt. Bagerst i hæftet skal man udfylde felter med ens navn, fødselsdato, bopæl og telefonnummer. Nederst på siden underskriver man, at man er blevet frelst, og hvor man er blevet frelst. Sedlen medbringes til den nærmeste Born Again-kirke, og således er endnu en sjæl høstet.

Beatrice Kooyo anslår, at omkring 30 procent af de fremmødte vil lade sig indmelde denne aften.

”Er I klar til at blive frelst. Er I klar til at mærke Jesu kærlighed,” lyder det fra pastor Steven Sebyala på scenen.

Publikum knytter hænderne sammen foran deres brystkasser. Øjnene er lukkede, mens kroppene svajer svagt.

”Gud velsigne jer alle,” lyder det ud af den skrattende højtaler.

Afrikas troende

Ifølge religionssociologen Massimo Introvignes studie er der i øjeblikket 46,53 procent kristne i Afrika og 40,46 procent muslimer. Derudover findes der flere forskellige andre trosretninger.